Wednesday 22 May 2013

Jika sekiranya?, sejak dari?

Kata  jika ( jikalau ), kalau, dan sejak (semenjak) adalah daripada kelompok kata tugas bahasa Melayu.  
Kata tugas ialah golongan perkataan selain kata nama, kata kerja dan kata adjektif yang mendukung sesuatu tugas sintaksis tertentu dalam binaan ayat, klausa dan frasa, sama ada sebagai penghubung, penerang, pembenar, pemeri, atau tugas-tugas lain. Dengan berdasarkan tugas-tugas tersebut, maka kata tugas dapat dijeniskan kepada kata hubung, kata perintah, kata bantu, kata sendi nama, kata bilangan, dan lain-laian seumpamanya.
Kata jika (jikalau) merupakan kata hubung pancangan keterangan.  Dalam bahasa Melayu, terdapat tiga kata hubung pancangan, iaitu kata hubung pancangan relatif (yang), kata hubung pancangan komplemen (bahawa) dan kata hubung pancangan keterangan (antara kata hubungnya kerana, sekiranya, hingga, semoga, supaya,dan apabila). Kata hubung pancangan keterangan diringkaskan namanya menjadi kata hubung keterangan sahaja.
Kata hubung keterangan berfungsi sebagai menghubungkan klausa yang menjadi keterangan pada klausa utama.  Misalnya:
1.     Kakak akan pergi  /  jika ibu membenarkannya.
       (klausa utama)              (klausa keterangan)
1.     Jikalau tuan pergi,   /  saya pun ingin pergi.
     (klausa keterangan)       (klausa utama)
Kata sejak dan semenjak juga merupakan kelompok kata sendi nama daripada golongan kata tugas. Perkataan-perkataan ini membawa konsep penanda waktu atau masa, dan digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama.  Contoh penggunaannya dalam ayat:
1.     Dia tidak pernah datang-datang lagi semenjak hari lamarannya ditolak.
      4.   Sejak bulan lalu lagi, dia berkeadaan begitu.
Penggunaan kata hubung jika (jikalau) dan kata sendi sejak (semenjak) dalam ayat 1 – 4 di atas, merupakan bentuk-bentuk yang baku, yakni bentuk bahasa yang mematuhi peraturan tatabahasa yang utuh.
Namun, sering kali kita temukan beberapa kelainan, baik dari segi pengucapan mahupun dari segi penulisan keempat-empat ayat tersebut.  Kelainan yang dimaksudkan ialah kelaziman penokokan unsur dalam binaan ayat sehingga menjadikan ayat yang terhasil itu tidak lagi baku.  Sementelahan pula, unsur yang ditambahkan dalam binaan ayat tersebut begitu samar kesalahannya oleh tingginya kekerapan penggunaannya dalam berbahasa.
Kelainan binaan ayat-ayat 1 – 4 begitu kecil, dan kelihatan tiada cacatnya jika tidak diteliti dan dihalusi.  Perhatikan ayat terbitan 1a – 4a berikut ini:
1.(a) Kakak akan pergi jika sekiranya ibu membenarkannya.
        (ayat asal: Kakak akan pergi jika ibu membenarkannya.)
2. (a) Jikalau sekiranya tuan pergi, saya pun ingin pergi.
                     (ayat asal: Jikalau tuan pergi, saya pun ingin pergi.)
3. (a) Dia tidak pernah datang-datang lagi semenjak dari hari lamarannya ditolak.
                     (ayat asal: Dia tidak pernah datang-datang lagisemenjak hari lamarannya ditolak.)
4. (a) Sejak dari bulan lalu lagi, dia berkeadaan begitu.
         (ayat asal: Sejak bulan lalu lagi, dia berkeadaan begitu.)
Perkataan sekiranya bermaksud kalau, kalau-kalau, seandainya; yakni bersinonim dengan maksud perkataan jika, jikalau, dankalau. Penggunaan bentuk frasa jika sekiranya, jikalau sekiranya,atau  kalau sekiranya dianggap lewah. Lewah bermaksud berlebih-lebihan sehingga tertambah perkara, hal dan sebagainya yang tidak perlu. Kelewahan ini, bukan sahaja membazirkan perkataan, malah menjadikan ayat-ayat yang terbentuk tidak gramatis.
Demikian juga kelewahan pada frasa semenjak dari dan sejak dari,dalam ayat 3 (a) dan ayat 4(a). Dalam kedua-dua ayat yang berkenaan, kata sendi dari tidak perlu hadir di hadapan kata sendisemenjak, dan sejak.  Semua perkataan tersebut itu mempunyai fungsi yang sama, iaitu sebagai penanda waktu (masa).  Kehadiran kata sendi dari dalam ayat-ayat 3(a) dan 4(a) menerbitkan ayat yang tidak baku dari aspek tatabahasa pegangan.
Oleh itu, memadailah perkataan jika (jikalau), kalau, dan sejak (semenjak) tanpa diikuti oleh perkataan lain (yang sama maksud) sesudahnya. Oleh yang demikian, perkataan sekiranya dan daritidak perlu hadir sesudah perkataan jika (jikalau), kalau, dan sejak (semenjak).
     Demikian huraian tentang penggunaan ungkapan yang lewah berhubung dengan perkataan jika (jikalau), kalau, dan sejak (semenjak). Sebagai pengguna bahasa, kita seharusnya dapat mengenal pasti bentuk-bentuk bahasa yang baku, dan bentuk-bentuk bahawa yang lewah sifatnya supaya, apabila berbahasa kita dapat memilih bentuk yang baku dalam wacana berbahasa rasmi.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More