Tuesday 26 March 2013

Pengenalan Kertas Bahasa Malaysia Pemahaman UPSR

1. Format Bahasa Melayu – Pemahaman adalah seperti berikut:

Kod kertas               :       011.
Nama kertas            :       Bahasa Melayu Kertas 1.
Jumlah soalan         :       40 soalan.
Bentuk soalan         :       Objektif Aneka Pilihan.
Pilihan jawapan       :       Empat pilihan, iaitu A, B, C dan D.                                 
Masa menjawab      :      50 minit.


 FORMAT PENTAKSIRAN
PERKARA
KERTAS (011): PEMAHAMAN
Jenis Instrumen
Ujian Objektif
Jenis Soalan
Objektif
·         Aneka Pilihan
Bilangan Soalan
40 item
·         30 item aneka pilihan (Kemahiran Bahasa)
·         10 item aneka pilihan (Kemahiran Membaca dan Memahami)
Pemarkahan
40 markah
Tempoh Ujian
50 minit
Konstruk Yang Ditafsir
Pengetahuan Tatabahasa
·         Morfologi
·         Sintaksis
·         Sistem Ejaan
·         Kosa Kata
·         Peribahasa
·         KemahiranMembaca dan Memahami
·         Pemahaman (2 petikan)
Cakupan Konteks
Mencakup semua bidang pembelajaran dalam Sukatan Pelajaran Tahun 1 hingga Tahun 6



PEMBAHAGIAN SOALAN


Soalan 1 – 30: Kemahiran Berbahasa (Sistem Bahasa)

1. Soalan kemahiran bahasa menguji pengetahuan tatabahasa calon.

2. Soalan-soalan dalam bahagian ini dibahagi kepada dua bahagian utama, iaitu
·         Aspek Kata (morfologi)
·         Aspek Ayat (sintaksis)

3. Terdapat beberapa soalan yang disertakan dengan ilustrasi sebagai panduan calon untuk menjawab soalan yang diberikan.

4. Antara aspek kemahiran berbahasa yang ditanyakan dalam format terbaru ini ialah:
                  (a) Penggolongan Kata.
                  (b) Pembentukan Kata.        
                  (c) Penggandaan.
                  (d) Pemajmukan.
                  (e) Pembentukan Ayat.
                  (f) Kesalahan Umum Tatabahasa

5.  Lazimnya, terdapat sejumlah soalan yang popular dalam bahagian ini, iaitu:

Bahagian Morfologi (Kata)


(a) Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang paling sesuai. Tempat kosong tersebut  perlu diisikan dengan kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata ganti nama, kata hubung, penanda wacana, kata sendi nama, kata arah, peribahasa, penjodoh bilangan dan imbuhan.

(b) Menggantikan kata yang bergaris dengan kata seerti dan kata berlawan.

                       

     
Bahagian Sintaksis (Ayat)

(a) Memilih ayat tanya yang betul berdasarkan ayat penyata yang diberi.

(b) Memilih jawapan berdasarkan soalan (ayat soal) yang dikemukakan.

(c) Memilih ayat yang maksud dengan ayat yang  diberi.

(d) Memilih ayat yang menggunakan kata yang  digarisi dengan betul.

(e) Memilih ayat yang betul struktur dan  tatabahasanya.

(f) Memilih ayat yang menggunakan kata banyak  makna.





ASPEK-ASPEK YANG PERLU DIKUASAI DALAM KEMAHIRAN BERBAHASA


1. Penggolongan kata.

·         Kata nama.

·         Kata ganti nama.

·         Kata kerja.

·         Kata adjektif.

·         Kata hubung.

·         Kata sendi nama.

·         Kata keterangan.

·         Kata bilangan.

·         Penjodoh bilangan.

·         Kata seru.

·         Kata perintah.

·         Kata pemeri.

·         Kata penegas.

·         Kata nafi.

·         Penanda wacana.


2. Pembentukan kata.

·         Pengimbuhan (imbuhan).

·         Penggandaan (kata ganda).

·         Pemajmukan (kata majmuk).


3. Kosa kata.

·         Kata seerti (Sinonim).

·         Kata berlawan (Antonim).

·         Kata hampir sama makna (Polisim).

·         Kata banyak makna.


4. Peribahasa.

·         Simpulan bahasa.

·         Perumpamaan.

·         Pepatah.

·         Bidalan.


5. Pembinaan ayat.

·         Memilih jawapan bagi soalan yang diberikan.

·         Memilih soalan bagi jawapan yang diberikan.

·         Memilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.


6. Kesalahan umum Tatabahasa.

·         Memilih ayat yang betul penggunaan katanya.

·         Memilih ayat yang betul struktur dan tatabahasanya.

·         Memilih ayat yang betul menggunakan kata banyak makna.



SOALAN 31-40: Kemahiran Membaca dan Memahami.

     
1. Terdapat 2 petikan pemahaman yang pelbagai jenis dikemukakan.


2 . Setiap petikan akan diikuti dengan 5 soalan pelbagai aras. Dengan ini, terdapat 10 soalan dalam bahagian ini.

3. Soalan-soalan yang dikemukan biasanya meliputi perkara-perkara berikut:


3.1 Pemahaman tentang fakta, isi-isi penting, urutan peristiwa dan merumus tajuk.

3.2 Pengetahuan tentang maksud perkataan atau rangkai kata.

3.3 Pengetahuan tentang maksud peribahasa atau simpulan bahasa.

3.4 Penggunaan olahan matematik dan soalan-soalan berkaitan sains.

3.5 Pemahaman tentang aspek nilai murni atau pengajaran yang terdapat dalam 
      petikan.


PANDUAN MENJAWAB SOALAN PEMAHAMAN

1. Membaca arahan dengan teliti dan difahami arahan tersebut.


2. Baca petikan sekali untuk mendapatkan idea kesuluruhan petikan yang diberi 

    dan gariskan maklumat-maklumat penting yang terdapat dalam petikan, misalnya      
    nama orang, nama tempat, tarikh, peristiwa penting dan maklumat utama yang 

    ada kaitan dengan petikan.


3. Baca semula petikan untuk lebih memahami petikan yang diberi.


4. Kemudian, baca soalan dengan teliti dan fahami soalan itu.


5. Pilih jawapan untuk soalan yang diberi berdasarkan petikan. Gunakan  pemahaman  
    dan ingatan terlebih dahulu.


6. Jika gagal untuk menentukan jawapan, barulah baca semula petikan untuk

    memastikannya.


7. Anda disarankan agar menjawab soalan-soalan yang dikemukakan berdasarkan

    petikan bukan berdasarkan pengetahuan sedia ada.


8. Semak semula jawapan yang telah anda pilih dengan merujuki petikan yang
    diberikan.







1 comments:

Jelas dan senang difaham. Tq share.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More