1. Format Bahasa Melayu – Pemahaman
adalah seperti berikut:
Kod
kertas
: 011.
Nama
kertas
: Bahasa Melayu Kertas 1.
Jumlah soalan
: 40 soalan.
Bentuk soalan
: Objektif Aneka Pilihan.
Pilihan
jawapan
: Empat pilihan, iaitu A, B, C dan D.
Masa
menjawab : 50 minit.
FORMAT PENTAKSIRAN
PERKARA
|
KERTAS (011): PEMAHAMAN
|
Jenis Instrumen
|
Ujian Objektif
|
Jenis Soalan
|
Objektif
·
Aneka
Pilihan
|
Bilangan Soalan
|
40 item
·
30
item aneka pilihan (Kemahiran Bahasa)
·
10
item aneka pilihan (Kemahiran Membaca dan Memahami)
|
Pemarkahan
|
40 markah
|
Tempoh Ujian
|
50 minit
|
Konstruk Yang
Ditafsir
|
Pengetahuan
Tatabahasa
·
Morfologi
·
Sintaksis
·
Sistem
Ejaan
·
Kosa
Kata
·
Peribahasa
·
KemahiranMembaca
dan Memahami
·
Pemahaman
(2 petikan)
|
Cakupan Konteks
|
Mencakup semua
bidang pembelajaran dalam Sukatan Pelajaran Tahun 1 hingga Tahun 6
|
PEMBAHAGIAN SOALAN
Soalan 1 – 30: Kemahiran Berbahasa (Sistem Bahasa)
1.
Soalan kemahiran bahasa menguji pengetahuan tatabahasa calon.
2. Soalan-soalan dalam bahagian ini dibahagi kepada
dua bahagian utama, iaitu
·
Aspek Kata (morfologi)
·
Aspek Ayat (sintaksis)
3. Terdapat beberapa soalan yang disertakan dengan
ilustrasi sebagai panduan calon untuk menjawab soalan yang diberikan.
4. Antara aspek kemahiran berbahasa yang ditanyakan
dalam format terbaru ini ialah:
(a)
Penggolongan Kata.
(b)
Pembentukan Kata.
(c)
Penggandaan.
(d)
Pemajmukan.
(e)
Pembentukan Ayat.
(f)
Kesalahan Umum Tatabahasa
5. Lazimnya, terdapat sejumlah soalan yang
popular dalam bahagian ini, iaitu:
Bahagian Morfologi (Kata)
(a) Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang
paling sesuai. Tempat kosong tersebut perlu diisikan dengan
kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata ganti nama, kata hubung, penanda wacana, kata
sendi nama, kata arah, peribahasa, penjodoh bilangan dan imbuhan.
(b) Menggantikan kata yang bergaris dengan kata seerti dan kata berlawan.
Bahagian Sintaksis (Ayat)
(a) Memilih ayat tanya yang betul
berdasarkan ayat penyata yang diberi.
(b) Memilih jawapan berdasarkan soalan
(ayat soal) yang dikemukakan.
(c) Memilih ayat yang maksud dengan ayat
yang diberi.
(d) Memilih ayat yang menggunakan kata yang
digarisi dengan betul.
(e) Memilih ayat yang betul struktur dan
tatabahasanya.
(f) Memilih ayat yang menggunakan kata
banyak makna.
ASPEK-ASPEK YANG PERLU DIKUASAI DALAM
KEMAHIRAN BERBAHASA
1. Penggolongan
kata.
·
Kata nama.
·
Kata ganti nama.
·
Kata kerja.
·
Kata adjektif.
·
Kata hubung.
·
Kata sendi nama.
·
Kata keterangan.
·
Kata bilangan.
·
Penjodoh bilangan.
·
Kata seru.
·
Kata perintah.
·
Kata pemeri.
·
Kata penegas.
·
Kata nafi.
·
Penanda wacana.
2. Pembentukan kata.
·
Pengimbuhan (imbuhan).
·
Penggandaan (kata ganda).
·
Pemajmukan (kata majmuk).
3. Kosa kata.
·
Kata seerti (Sinonim).
·
Kata berlawan (Antonim).
·
Kata hampir sama makna (Polisim).
·
Kata banyak makna.
4. Peribahasa.
·
Simpulan bahasa.
·
Perumpamaan.
·
Pepatah.
·
Bidalan.
5. Pembinaan ayat.
·
Memilih jawapan bagi soalan yang diberikan.
·
Memilih soalan bagi jawapan yang diberikan.
·
Memilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
6. Kesalahan umum Tatabahasa.
·
Memilih ayat yang betul penggunaan katanya.
·
Memilih ayat yang betul struktur dan tatabahasanya.
·
Memilih ayat yang betul menggunakan kata banyak makna.
SOALAN 31-40: Kemahiran Membaca dan Memahami.
1. Terdapat 2 petikan pemahaman yang
pelbagai jenis dikemukakan.
2 . Setiap petikan akan diikuti
dengan 5 soalan pelbagai aras. Dengan ini, terdapat 10 soalan dalam bahagian ini.
3. Soalan-soalan yang dikemukan biasanya
meliputi perkara-perkara berikut:
3.1 Pemahaman tentang fakta, isi-isi
penting, urutan peristiwa dan merumus tajuk.
3.2 Pengetahuan tentang maksud
perkataan atau rangkai kata.
3.3 Pengetahuan tentang maksud
peribahasa atau simpulan bahasa.
3.4 Penggunaan olahan matematik dan
soalan-soalan berkaitan sains.
3.5 Pemahaman tentang aspek nilai
murni atau pengajaran yang terdapat dalam
petikan.
PANDUAN MENJAWAB SOALAN PEMAHAMAN
1. Membaca arahan dengan teliti dan
difahami arahan tersebut.
2. Baca petikan sekali untuk
mendapatkan idea kesuluruhan petikan yang diberi
dan gariskan maklumat-maklumat penting yang
terdapat dalam petikan, misalnya
nama orang, nama tempat, tarikh,
peristiwa penting dan maklumat utama yang
ada kaitan dengan petikan.
3. Baca semula petikan untuk lebih
memahami petikan yang diberi.
4. Kemudian, baca soalan dengan
teliti dan fahami soalan itu.
5. Pilih jawapan untuk soalan yang
diberi berdasarkan petikan. Gunakan pemahaman
dan ingatan terlebih dahulu.
6. Jika gagal untuk menentukan
jawapan, barulah baca semula petikan untuk
memastikannya.
7. Anda disarankan agar menjawab
soalan-soalan yang dikemukakan berdasarkan
petikan bukan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
8. Semak semula jawapan yang telah anda
pilih dengan merujuki petikan yang
1 comments:
Jelas dan senang difaham. Tq share.
Post a Comment